Loading...
تولید نانوپولیش زبر از طریق امولسیون دوگانه، دارای خاصیت همزمان لایه‌برداری قوی و براق‌کنندگی جهت رفع خطوط رنگ بدنه خودرو
تاریخ شروع : 1402/04/10
مهلت ارسال : 1402/05/10
گرنت صندوق نوآوری و شکوفایی:
حمایت بلاعوض از طرح تا سقف 300میلیون تومان



تولید نانوپولیش زبر از طریق امولسیون دوگانه، دارای خاصیت همزمان لایه‌برداری قوی و براق‌کنندگی جهت رفع خطوط رنگ بدنه خودرو

خلاصه فناوری:
محصول نانوپولیش با تشکیل امولسیون دوگانه تولید می‌شود و از آن‌جا که آب موجود در فرمولاسیون 60 تا 85 درصد وزن نهایی را تشکیل می‌دهد، این امولسیون، پایه آب قلمداد می‌شود. از ویژگی‌های نوآورانه و فناورانه این طرح، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  1. تولید محصول از طریق امولسیون دوگانه پایدار پایه آب (امولسیون همزمان آب در روغن و روغن در آب): در شرایط حذف حلال‏‌ها و تولید محصول پایه آب، جهت بهبود پخش یکنواخت ذرات روغنی در محیط آبی و تولید امولسیون پایدار، ذرات وکس به صورت امولسیون روغن در آب در می‌آیند و با سایر مواد موجود در فرمولاسیون، تشکیل امولسیون آب در روغن می‌‏دهند تا با حداقل میزان مصرف امولسیفایرها، در دمای محیط و هم‌زدن با سرعت پایین امکان تولید محصول تک‌‏فازی پایدار به‌وجود آید. در این مرحله از موادی استفاده می‌‏شود که هماهنگی عملکرد پایدارکننده‌ها را افزایش می‌دهند؛ برای ورود امولسیون وکس به داخل امولسیون دوم از روشی استفاده می‌‏شود که باعث افزایش پخش دو امولسیون در یکدیگر شده و بدون استفاده از هموژنایزر، دو امولسیون به‌طور کامل مخلوط می‏‌شوند.
  2. لایه‏‌برداری از طریق ذرات ساینده: در محصول نانوپولیش، حلال آلی آسیب‏‌زننده به کیلر و رنگ، حذف شده و لایه‌‏برداری از طریق ذرات ساینده با انواع و ابعاد مختلف انجام می‏‌گیرد. جهت پخش کامل ذرات از مواد شیمیایی استفاده می‌‏شود که در امولسیون‏‌ها به‌خوبی پخش شده و با گروه‏‌های عاملی مناسب، باعث ایجاد حفره‏‌هایی برای استقرار ذرات ساینده می‏‌شوند. بدین ترتیب حتی با دور همزن معمولی، ذرات ساینده در تمام بافت امولسیون‌ها به خوبی معلق و پخش می‌‏شوند.
  3. تنظیم غلظت از طریق تناسب بین دو امولسیون و بدون نیاز به افزودن فیلر: تنظیم غلظت نهایی بدون استفاده از فیلر و تنها از طریق تناسب بین مقادیر دو امولسیون انجام می‌‏شود. غلظت مطلوب این محصول باعث کاهش میزان مصرف پولیش برای هر خودرو می‌شود و صرفه اقتصادی زیادی برای مصرف‌کننده به‌همراه دارد.
  4. وجود نوع خاصی از مواد جاذب آب: مواد جاذب آب موجود در فرمولاسیون، بدون نیاز به حلال آلی فرار باعث جذب و رهاسازی آب می‌شوند. این مسئله، افزایش خاصیت پخش محصول روی سطح، هنگام پولیش‏‌کاری و کاربری آسان‌تر را به همراه دارد.
  5. حاوی نانوذرات و دارای ویژگی حذف کامل خطوط هولوگرامی همزمان با حذف خطوط عمیق‏‌تر: استفاده از ذرات با ابعاد نانومتری و سازگار با سایر ترکیبات امولسیون باعث تولید محصول تک‏‌مرحله‏‌ای بدون نیاز به مراحل بعدی پرداخت توسط پولیش متوسط و نرم می‏‌شود.
  6. اجرای کلیه مراحل اختلاط مواد پودری، مواد ساینده و امولسیون‏‌سازی توسط همزن معمولی: به‌دلیل استفاده از فناوری امولسیون دوگانه و توزیع یکنواخت فاز روغن در آب و نیز حضور ترکیبات شیمیایی افزایش‌‏دهنده تاثیر امولسیفایرها و ترکیبات پایدارکننده توزیع ذرات ساینده در بافت امولسیونی، تمام مراحل اختلاط توسط همزن معمولی انجام می‏‌شود. به‌علاوه شفت مخصوصی طراحی شده است که باعث افزایش قدرت اختلاط همزن شده و ذرات جامد و سایر اجزای امولسیون را بدون کلوخه‌شدن به صورت یکنواخت پخش می‏‌کند.

ضرورت مسئله:
پولیش اصطلاحی است که برای طیف وسیعی از فرآیندهای طراحی شده به منظور حذف نقایص سطحی و افزایش براقیت سطوح مختلف به کار می‌رود. به‌طور معمول، مصرف پولیش بدنه خودرو به صورت دوره‌ای و زمان‌بندی شده پیشنهاد می‌‏شود و به عنوان محافظ رنگ در طول عمر خودرو، یک ماده مصرفی محسوب می‌شود. پولیش یک نوع ساینده است و چیزی به رنگ و سطح بدنه خودرو اضافه نمی‌‏کند، بلکه لایه‌‏ای نازک و میکرومتری را از سطح حذف می‏‌کند. این کار باعث می‌شود رنگ‌های زنگ زده از روی خودرو برداشته شود و خطوط، خش‌ها و نواقص آن نیز از بین برود. هر چقدر رنگ خودرو صاف‌تر باشد، درخشنده‌تر و زیباتر به نظر می‌رسد. یکی دیگر از فواید پولیش زدن، برطرف کردن کثیفی‌ها و گرد و خاک از روی خودرو است. پولیش خودرو بر اساس نوع لایه برداری دارای 4 مدل مختلف است. به طور کلی تمام پولیش‌ها از دو قابلیت سایندگی (Cut) و براق‏‌کنندگی (Glass) برخوردارند. انواع پولش‌ها وطریقه عملکرد آن‌ها عبارت‌اند از:
  1. پولیش نرم: میزان سایندگی پولیش نرم بسیار ضعیف است و مناسب از بین بردن خراش‌های سطحی است.
  2. پولیش زبر: دارای خاصیت لایه‌برداری بالا بوده و مناسب از بین بردن خراش‌های عمیق است. شدت سایندگی بالای این مدل پولیش موجب مات شدن رنگ خودرو شده و به‌دنبال آن از پولیش نرم برای ایجاد براقیت استفاده می‌‏شود.
  3. پولیش تک‏‌مرحله (پولیش متوسط): دارای خاصیت لایه‌‏برداری کم تا متوسط بوده و میزان درخشندگی آن هم متوسط تا زیاد است. کاربرد این پولیش در براق نمودن سطح بدنه و از بین بردن خراش‌های سطحی است.
  4. واکس: این ماده دارای قابلیت درخشندگی زیادی بوده و از آن برای ایجاد براقیت موقت و مقطعی استفاده می‌شود. استفاده از واکس در خودروهایی که رنگ بدنه آن‌ها دارای خراش بوده یا موج دارد، توصیه نمی‌شود.
شاخص بسیار مهم، استفاده از پولیش‏‌هایی است که حاوی کم‌ترین میزان مواد چرب مانند پارافین یا سیلیکون باشند زیرا این مواد چرب روی خط و خش را پوشانده و آسیب‏‌ها را پنهان می‏‌کنند که به مرور با شستن خودرو، این مواد چرب از بین می‌روند و آسیب‏‌ها نمایان می‏‌شوند. روش‌‏های صنعتی مورد استفاده در تولید پولیش معایب قابل توجهی دارند؛ استفاده از آب یا حلال‏‌های آلی داغ در روش‌های صنعتی باعث ایجاد خطرات زیست‌‏محیطی و مشکلات تنفسی می‌شود. از طرفی به جهت از دست‌دادن حلال آلی از طریق تبخیر و نیز استفاده از تجهیزات گران‌قیمت انتقال حرارت برای تأمین گرمایش و سرمایش مراحل مختلف، هزینه زیادی نیز به همراه دارند. ترکیبات امولسیونی تولیدشده در این فرآیندها از نظر سایز ذرات نامرغوب بوده و منتج به تولید محصولاتی با عملکرد پایین‌تر در شاخص‌هایی نظیر درخشندگی، دوام، سرعت پاک‌کردن آلودگی‏‌ها، خیس‌کردن سطح و پخش‌شدن روی سطح می‌شوند و هنگام اعمال روی سطح فلز با عدم یکنواختی پخش فیلم روی سطح و کلوخه‌شدن، باعث ایجاد لکه می‌‏شوند. همچنین در محصولات ایرانی موجود در بازار به علت نوع و سایز نامطلوب ذرات ساینده به کار رفته و نیز نامناسب بودن اجزای امولسیون آب در روغن، قدرت لایه‌‏برداری اندک بوده و بیشتر نقش براق‌کننده دارند. به‌علاوه درصد بالای سیلیکون در این ترکیبات  باعث کاهش مقاومت این محصولات در مقابل گرد و غبار شده و پدهای مورد استفاده در دستگاه پولش‌زنی را نیز از بین می‏‌برند. میزان پخش گرد و غبار در حین پولیش‌‏کاری در این محصولات به علت مقادیر بالای فیلر زیاد بوده و خطرات تنفسی برای کاربر به همراه دارد و باعث لکه‏‌گذاری روی سطح می‌‏شود. در روش‏‌های پیشین محصول از طریق امولسیون تک‏‌مرحله‏‌ای تولید می‌‏شد که منجر به عدم توزیع متعادل وکس و کلوخه‌شدن ذرات روغنی در محصول نهایی می‌‏شد. در این پروژه تحقیقاتی، با مهندسی معکوس محصول KochChemie (H901) (ساخت کشور آلمان و دارای تأییدیه کمپانی بنز و BMW) و یافتن نقاط ضعف و قوت این محصول و بررسی علل ضعف محصولات ایرانی مشابه از طریق انجام آزمون‏‌های عملکردی و ساختاری، عوامل مؤثر بر روی خواص محصول پولیش زبر شناسایی شدند و سپس از طریق اطلاعات به‌دست‌آمده از مقالات و پتنت‏‌های مرتبط، نقش ترکیبات و فناوری‏‌های مختلف در شکل‏‌گیری این عوامل مؤثر مشخص گردید و در نهایت با ادغام کلیه اطلاعات بدست آمده، تیم فناور موفق به طراحی فرمولاسیونی شد که امکان تولید محصول با کیفیت مشابه KochChemie و حتی با توانایی رفع نواقص این محصول خارجی را فراهم کرد.

مسئله اصلی تحقیق :
محصول نانوپولیش از طریق فناوری امولسیون و با تشکیل امولسیون دوگانه پایه آب (امولسیون همزمان آب در روغن و روغن در آب) تولید می‌‏شود. فرآیند تولید شامل سه مرحله است که در مرحله اول امولسیون روغن در آب (امولسیون وکس) تهیه می‏‌شود، در مرحله دوم امولسیون وکس با افزودن بخشی از ذرات ساینده و مواد شیمیایی پایدارکننده آماده ورود به فاز روغنی و تولید امولسیون آب در روغن شده و در مرحله آخر کلیه مواد پایه آب و پایه روغنی و ذرات ساینده تولید امولسیون آب در روغن می‏‌کنند.
  • تولید محصول از طریق امولسیون دوگانه پایدار پایه آب (امولسیون همزمان آب در روغن و روغن در آب): در حال حاضر محصولات ایرانی از طریق امولسیون ساده تک‌مرحله‌ای تولید می‌شوند که نیاز به استفاده از آب یا حلال‌های آلی داغ دارد. در پروژه تولید نانوپولیش در شرایط حذف حلال‌ها و تولید محصول پایه آب (60 تا 85 درصد وزن محصول آب است)، جهت بهبود پخش یکنواخت ذرات پایه روغن در محیط آبی و تولید امولسیون پایدار، ذرات وکس به صورت امولسیون روغن در آب، با سایر مواد فرمولاسیون تشکیل امولسیون آب در روغن می‌‏دهد تا با حداقل میزان مصرف پایدارکننده‌ها، در دمای محیط و همزدن با سرعت پایین امکان پخش عالی ذرات روغنی در آب فراهم شده و محصول تک‌‏فازی پایدار به‌وجود آید. در اختلاط دو امولسیون جهت جلوگیری از تخریب بافت امولسیون‏‌ها، از موادی استفاده می‏‌شود که بدون تغییر pH و از طریق پیوندهای شیمیایی و همچنین توزیع بار الکتریکی باعث افزایش هماهنگی عملکرد امولسیفایر و پخش عالی ذرات آب و روغن می‏‌شوند. به این منظور از چند ماده شیمیایی تولید داخل و ارزان قیمت استفاده می‌‏شود تا ضمن ارتقا کیفیت محصول، در دسترس بودن مواد اولیه و هزینه تمام‌شده تولید هم مورد توجه قرار گیرد. برای ورود امولسیون وکس به داخل امولسیون دوم از روشی استفاده می‌‏شود که باعث افزایش پخش دو امولسیون در یکدیگر و اختلاط کامل بدون استفاده از هموژنایزر گردد.
  • لایه‏‌برداری از طریق ذرات ساینده: برخی محصولات ایرانی موجود در بازار پایه حلال هستند و از طریق حلال‏‌های تهاجمی لایه کیلر را به طور کامل حذف می‏‌کنند به‌طوری که امکان پولیش‏‌کاری مجدد خودرو از بین می‌‏رود و رنگ اصلی نیز آسیب می‏‌بیند. در محصول نانوپولیش، حلال آلی حذف شده و لایه‏‌برداری از طریق ذرات ساینده انجام می‏‌گیرد بنابراین بر اساس مدت زمان گردش دستگاه پولش‌زنی روی بدنه خودرو، میزان لایه‌برداری قابل کنترل بوده و تنها بخش‌های آسیب دیده کیلر حذف می‌‏شود. در این محصول از ذرات ساینده با انواع و ابعاد مختلف استفاده شده است تا قابلیت حذف انواع خطوط حفظ گردد. جهت پخش ذرات کامل و یکنواخت ذرات پودری و جلوگیری از کلوخه‌شدن یا ته‌‏نشینی، از مواد شیمیایی استفاده می‌‏شود که در امولسیون‏‌ها به خوبی پخش شده و در مجاورت هم از طریق گروه‏‌های عاملی مناسب، باعث ایجاد حفره‏‌هایی برای استقرار ذرات ساینده می‏‌گردند و بدین ترتیب حتی با دور همزن معمولی ذرات ساینده در تمام بافت امولسیون‌‏ها به خوبی معلق و پخش می‏‌شوند. جهت افزایش کارایی ذرات ساینده و نیز تماس کمتر این ذرات با جداره داخلی تجهیزات تولید، افزایش ذرات ساینده با توجه به نوع و اندازه ذره در مراحل مختلف امولسیون‌سازی انجام می‌گیرد. نوع و اندازه ذرات و نیز مراحل و نحوه افزایش آن‌ها به مقدار زیادی در حفظ پایداری امولسیون‌ها مؤثر است.
  • تنظیم غلظت از طریق تناسب بین دو امولسیون و بدون نیاز به افزودن فیلر: در حال حاضر تنظیم غلظت در محصولات ایرانی از طریق افزایش مواد فیلر انجام می‏‌گیرد. مواد فیلر پودری باعث لکه‏‌گذاری روی سطح رنگ و نیز پخش غبار زیاد در هنگام پولیش‏‌کاری می‌‏شوند و مواد فیلر ژل‏‌شونده باعث از بین رفتن کارایی ذرات ساینده و نیز باقی ماندن لکه‏‌های کدرکننده رنگ بعد از اعمال پولیش می‌‏شود. به‌علاوه عدم تناسب در اجزای امولسیون به‌خصوص فاز آبی و روغنی باعث کاهش قدرت خیس‌‏کنندگی و پخش‏‌شدگی روی سطح و کاهش قدرت دستگاه پولش‌زنی می‌‏شود. در محصول نانوپولیش تنظیم غلظت نهایی بدون استفاده از فیلر و تنها از طریق تناسب بین مقادیر دو امولسیون و تنظیم دقیق تناسب بین آب و ذرات روغنی انجام می‌‏گیرد. غلظت بسیار مطلوب این محصول باعث کاهش میزان مصرف پولیش برای هر خودرو شده و صرفه اقتصادی زیادی برای مصرف‏‌کننده به‌دنبال دارد.
  • دارای نوع خاصی از مواد جاذب آب: نانوپولیش بدون نیاز به حلال آلی فرار، با جذب و رهاسازی آب باعث افزایش خاصیت پخش محصول روی سطح هنگام پولیش‏‌کاری می‌‏گردد.
  • دارای نانوذرات و حذف کامل خطوط هولوگرامی همزمان با حذف خطوط عمیق‏‌تر: محصول خارجی KochChemie (H901) قدرت حذف خطوط هولوگرامی را نداشته و باید بعد از استفاده از محصول با درجه‌بندی زبر، جهت حذف هولوگرام به جا مانده و افزایش براقیت رنگ، از محصول پولیش نرم همین برند استفاده شود. در محصول نانوپولیش، از ذرات ساینده با ابعاد نانومتری در کنار سایر ذرات ساینده استفاده می‌‏شود که منجر به حذف کامل خطوط هولوگرامی می‏‌گردد. بنابراین این محصول تک‌‏مرحله‌‏ای بوده و نیاز به مراحل بعدی پرداخت توسط پولیش متوسط و نرم ندارد. در این محصول ایجاد براقیت از طریق حذف کامل خطوط هولوگرامی و حضور حداقل میزان وکس و سیلیکون (کمتر از 2 درصد) صورت می‌گیرد و نیاز به مراحل پاک‌سازی سطح با شوینده‏‌های الکلی بعد از پولیش‏‌کاری ندارد به‌علاوه آسیب به پدهای دستگاه پولیش‌‏زنی در اثر مواد سیلیکونی کمتر می‏‌شود. نانوذره مورد استفاده به صورت صنعتی در یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی تولید می‏‌شود و با قیمت مناسبی قابل دسترسی است.
  • اجرای کلیه مراحل اختلاط مواد پودری و امولسیون‏سازی توسط همزن معمولی: مشکل اصلی تولید کنندگان پولیش خودرودر در تولید صنعتی، عدم تکرارپذیری محصول و متفاوت بودن کیفیت در بچ‏‌های مختلف است که ناشی از عدم اختلاط یکنواخت مواد پودری و آسیب به بافت امولسیونی محصول است. در صورت استفاده از همزن‏‌های معمولی مشکلاتی از جمله نیاز به زمان زیاد برای اختلاط کامل مواد، عدم توانایی همزن معمولی در شکستن و حذف مواد کلوخه‌شده، ایجاد سایش در تجهیزات تولید به‌علت طولانی‌بودن زمان فرآیند و تماس زیاد تجهیزات با مواد ساینده وجود دارد. بنابراین در شرایط متداول تولیدکنندگان ایرانی، با استفاده از همزن‏‌های معمولی نمی‏‌توان یک امولسیون پایدار ساخت. همین امر باعث می‌‏شود محصول نهایی دارای کیفیت یکنواخت نبوده و تکرارپذیر نباشد. برخی تولیدکنندگان جهت حذف مراحل میانی، کاهش زمان فرآیند، کاهش آسیب سایشی به قطعات مکانیکی و تولید امولسیون یکنواخت پایدار و افزایش تکرارپذیری از همزن هموژنایزر استفاده می‏‌کنند که این روش هم دارای معایبی از جمله قیمت بالاتر نسبت به همزن معمولی، امکان آسیب‌دیدن هموژنایزر در محلول با ویسکوزیته بالا، آسیب دیدن هموژنایزر در حضور مقادیر زیاد و یا سایز بزرگ ذرات ساینده می‌باشد. در فرآیند تولید نانوپولیش به‌دلیل استفاده از فناوری امولسیون دوگانه و توزیع یکنواخت و بسیار عالی فاز روغن در آب و نیز به‌دلیل حضور ترکیبات شیمیایی افزایش‌دهنده عملکرد امولسیفایرو ترکیبات پایدارکننده توزیع ذرات ساینده در بافت امولسیونی محصول، تمام مراحل اختلاط توسط همزن معمولی انجام شده و بدون استفاده از همزن هموژنایزر محصول به صورت امولسیون پایدار تولید می‏‌گردد. علاوه بر این، با طراحی شفت مخصوصی قدرت اختلاط همزن افزایش یافته و اجزای امولسیون بدون کلوخه‌شدن، به صورت یکنواخت پخش می‌‏شوند.
نام و نام‌خانوادگی رشته/ مقطع تحصیلی همکار/ مشاور طرح وضعیت شغلی
علیمراد رشیدی نانوکاتالیست/
دکتری
مدیر فنی عضو هیئت‌علمی و رئیس گروه توسعه فناوری‏‌های نانو و کربن پژوهشگاه صنعت نفت
مهناز عزتی شیمی آلی/
دکتری
مدیر اجرایی پژوهشگر پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران



سوابق عرضه‌کننده فناوری و مسئول اصلی تیم پژوهشی:
جناب آقای دکتر علیمراد رشیدی، به عنوان مدیرفنی طرح، استاد تمام رشته مهندسی شیمی و عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه صنعت نفت هستند. ریاست پژوهشکده کاتالیست در پژوهشگاه صنعت نفت و واحد تکنولوژی‌های نوین در پژوهشکده گاز نیز از مسئولیت‌ها وسوابق ایشان است. دکتر رشیدی دارای مدرک دکترای مهندسی شیمی از دانشگاه تهران هستند و حوزه تحقیقاتی ایشان است. انتشار 240 مقاله ISI، ثبت 13 اختراع خارجی در US Patent،
ا35 اختراع داخلی و دستیابی به 8 دانش فنی در مقیاس صنعتی از سوابق تحقیقاتی و پژوهشی ایشان است. مهم‌ترین محصولات نانو ساختار صنعتی و تجاری شده توسط ایشان شامل نانولوله‌های کربنی، نانوساختارهای اکسید منیزیم، نانوساختارهای اکسید روی، نانوساختارهای ترکیبات اکسیدی و سولفیدی تنگستن و مولیبدن، آلومینای نانوساختار، تولید نانولوله‌های کربنی در کشور مالزی است.
سرکار خانم دکتر مهناز عزتی، دارای مدرک دکترا در رشته شیمی آلی و با زمینه تخصصی سنتز ترکیبات شیمیایی هستند و سرپرستی تیم‏‌های تحقیقاتی در پروژه‏‌های سنتز ترکیبات جدید آلی هتروسیکل با کاربردهای مختلف در صنایع، کاتالیست‏‌های آلی، رزین‌‏های هیدروکربنی از برش‏‌های نفتی، میکروکپسول‏‌های پلیمری، پوشش‏‌های سطوح سخت مانند پولیش نرم و زبر بدنه خودرو و ... را بر عهده داشتند. خانم دکتر عزتی در حال حاضر در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی به‌عنوان سرپرست تیم‌‏های تحقیقاتی پروژه‌‏های صنعتی و استاد مشاور در دانشگاه آزاد مشغول فعالیت هستند.
محصول مشابه خارجی با نام KochChemie (H901)،ا60 درصد از بازار ایران را به خود اختصاص داده است و به دلیل نوسانات نرخ ارز با قیمت بالایی در دسترس مصرف‏‌کنندگان قرار می‏‌گیرد. ضمن این‌که بعد از اعمال این پولیش روی خودرو باید جهت حذف هولوگرام به جا مانده، از محصول پولیش نرم همین برند نیز استفاده شود. محصولات ایرانی موجود در بازار پایه حلال هستند و باعث حذف کامل لایه کیلر رنگ می‌‏شوند و برخی به طور کلی فاقد قدرت لایه‌‏برداری مناسب سطوح فلزی بوده و صرفاً از طریق ترکیبات سیلیکونی، وکس و روغن‏‌های هیدروکربنی ایجاد براقیت موقت بر سطح رنگ می‏‌کنند که با شستشوی خودرو حذف می‏‌شود. همچنین تنظیم غلظت در این محصولات از طریق افزایش مواد فیلر بوده که باعث لکه‏‌گذاری روی سطح و نیز پخش غبار زیاد در هنگام پولیش‏‌کاری می‌‏شود. از طرفی برندهای نامعتبر که تولید محصول در مقادیر بسیار کم دارند مشکل اصلی عدم تکرارپذیری محصول و متفاوت بودن کیفیت در بچ‏‌های مختلف را دارند که ناشی از عدم اختلاط یکنواخت مواد پودری و آسیب به بافت امولسیونی محصول است. در تولید محصول نانوپولیش، فرآیند امولسیون دوگانه پایه آب امکان حذف کامل حلال‏‌های تهاجمی و نیز اختلاط یکنواخت ذرات روغنی و ذرات ساینده با سایر مواد را فراهم کرده و بدون نیاز به هموژنایزر و دمای بالا، امولسیون پایدار با قابلیت لایه‌‏برداری قوی بدون آسیب به رنگ خودرو را تولید می‏‌کند. شفت طراحی شده جهت هم‌زدن امولسیون‏‌ها این امکان را به‌وجود آورده است که با دور همزن پایین و بدون نیاز به هموژنایزرهای دور بالا ذرات مایع و جامد به‌طور یکنواخت پخش شده و محصول به صورت امولسیون تک‌‏فاز پایدار و کرمی شکل تولید گردد. بر خلاف محصول خارجی که فاقد قدرت حذف کامل خطوط هولوگرامی بوده و نیاز به استفاده از پولیش نرم در مراحل بعدی را دارد، در محصول نانوپولیش، نانوساینده باعث حذف کامل هولوگرام و افزایش براقیت سطح می‏‌شود. هزینه تمام‌شده نانوپولیش بسیار کمتر از قیمت محصول خارجی است.
 
به‏‌طور کلی پولیش‌‏های Heavy cut compound دارای قدرت لایه‌‏برداری و سایندگی بالا هستند که با سمباده 1200 برابری می‏‌کنند. از این نوع پولیش در صنایع وابسته به خودرو و کلیه محصولاتی که دارای سطوح سخت فلزی هستند مانند سینک ظرفشویی و سایر لوازم قابل صیقل‌دادن و پولیش‏‌کاری استفاده می‏‌شود. حذف آسیب‌های ناشی از تصادفات ضعیف، برخورد اشیا مثل سنگ‌‏ریزه، آسیب‌رنگ سایر خودروها حین برخورد، اکسیداسیون رنگ در مناطق شرجی، آفتاب سوختگی، باقی ماندن فضولات پرندگان بر روی خودرو (کلیه خطوط سطحی و عمیقی که هنوز به سطح فلز زیر رنگ نرسیده) با پرداخت بسیار ظریف و حذف لایه‏‌ای نازک و میکرومتری از سطح بر اثر مالش و اصطکاک دانه‏‌های ریز ساینده موجود در پولیش انجام می‌‏شود. سپس ترکیبات پایه روغنی داخل امولسیون به همراه سایر افزودنی‏‌ها، تولید فیلم مقاوم به شستشو و ترکیبات شیمیایی می‏‌کند.
  • هزینه اجرای طرح حدود 355 میلیون تومان برآورد می‌شود که حداکثر 70 درصد این مبلغ تا سقف 300 میلیون تومان، از محل حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی تامین خواهد شد.
  • مدت‌زمان اجرای طرح حدود 12 ماه برآورد می‌شود.
  • مالکیت معنوی: مشارکت‌کننده در مالکیت معنوی ناشی از اجرای تحقیق سهیم خواهد بود و انتشار مقاله مشترک توسط مجری و مشارکت‌کننده در ژورنال‌های داخلی و خارجی، ارائه مقاله در کنفرانس‌ها و سمینارها با موافقت و اشاره به نام همه دست‌اندرکاران مجاز خواهد بود.
  • مالکیت منافع مادی: سهم مشارکت شرکت/شتاب‌دهنده متقاضی حداقل 10 و حداکثر 35 درصد خواهد بود (منافع مالی ناشی از توسعه این فناوری بر اساس توافق طرفین و مشترک خواهد بود و باتوجه‌به سهم آورده نقدی و غیرنقدی توسعه‌دهنده، سهم مالکیت قابل‌مذاکره و توافق است).
شماره تماس:
09025555482
09025555471

اینستاگرام:
iran.challenges@