خلاصه فناوری:
محصول نانوپولیش با تشکیل امولسیون دوگانه تولید میشود و از آنجا که آب موجود در فرمولاسیون 60 تا 85 درصد وزن نهایی را تشکیل میدهد، این امولسیون، پایه آب قلمداد میشود. از ویژگیهای نوآورانه و فناورانه این طرح، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- تولید محصول از طریق امولسیون دوگانه پایدار پایه آب (امولسیون همزمان آب در روغن و روغن در آب): در شرایط حذف حلالها و تولید محصول پایه آب، جهت بهبود پخش یکنواخت ذرات روغنی در محیط آبی و تولید امولسیون پایدار، ذرات وکس به صورت امولسیون روغن در آب در میآیند و با سایر مواد موجود در فرمولاسیون، تشکیل امولسیون آب در روغن میدهند تا با حداقل میزان مصرف امولسیفایرها، در دمای محیط و همزدن با سرعت پایین امکان تولید محصول تکفازی پایدار بهوجود آید. در این مرحله از موادی استفاده میشود که هماهنگی عملکرد پایدارکنندهها را افزایش میدهند؛ برای ورود امولسیون وکس به داخل امولسیون دوم از روشی استفاده میشود که باعث افزایش پخش دو امولسیون در یکدیگر شده و بدون استفاده از هموژنایزر، دو امولسیون بهطور کامل مخلوط میشوند.
- لایهبرداری از طریق ذرات ساینده: در محصول نانوپولیش، حلال آلی آسیبزننده به کیلر و رنگ، حذف شده و لایهبرداری از طریق ذرات ساینده با انواع و ابعاد مختلف انجام میگیرد. جهت پخش کامل ذرات از مواد شیمیایی استفاده میشود که در امولسیونها بهخوبی پخش شده و با گروههای عاملی مناسب، باعث ایجاد حفرههایی برای استقرار ذرات ساینده میشوند. بدین ترتیب حتی با دور همزن معمولی، ذرات ساینده در تمام بافت امولسیونها به خوبی معلق و پخش میشوند.
- تنظیم غلظت از طریق تناسب بین دو امولسیون و بدون نیاز به افزودن فیلر: تنظیم غلظت نهایی بدون استفاده از فیلر و تنها از طریق تناسب بین مقادیر دو امولسیون انجام میشود. غلظت مطلوب این محصول باعث کاهش میزان مصرف پولیش برای هر خودرو میشود و صرفه اقتصادی زیادی برای مصرفکننده بههمراه دارد.
- وجود نوع خاصی از مواد جاذب آب: مواد جاذب آب موجود در فرمولاسیون، بدون نیاز به حلال آلی فرار باعث جذب و رهاسازی آب میشوند. این مسئله، افزایش خاصیت پخش محصول روی سطح، هنگام پولیشکاری و کاربری آسانتر را به همراه دارد.
- حاوی نانوذرات و دارای ویژگی حذف کامل خطوط هولوگرامی همزمان با حذف خطوط عمیقتر: استفاده از ذرات با ابعاد نانومتری و سازگار با سایر ترکیبات امولسیون باعث تولید محصول تکمرحلهای بدون نیاز به مراحل بعدی پرداخت توسط پولیش متوسط و نرم میشود.
- اجرای کلیه مراحل اختلاط مواد پودری، مواد ساینده و امولسیونسازی توسط همزن معمولی: بهدلیل استفاده از فناوری امولسیون دوگانه و توزیع یکنواخت فاز روغن در آب و نیز حضور ترکیبات شیمیایی افزایشدهنده تاثیر امولسیفایرها و ترکیبات پایدارکننده توزیع ذرات ساینده در بافت امولسیونی، تمام مراحل اختلاط توسط همزن معمولی انجام میشود. بهعلاوه شفت مخصوصی طراحی شده است که باعث افزایش قدرت اختلاط همزن شده و ذرات جامد و سایر اجزای امولسیون را بدون کلوخهشدن به صورت یکنواخت پخش میکند.
ضرورت مسئله:
پولیش اصطلاحی است که برای طیف وسیعی از فرآیندهای طراحی شده به منظور حذف نقایص سطحی و افزایش براقیت سطوح مختلف به کار میرود. بهطور معمول، مصرف پولیش بدنه خودرو به صورت دورهای و زمانبندی شده پیشنهاد میشود و به عنوان محافظ رنگ در طول عمر خودرو، یک ماده مصرفی محسوب میشود. پولیش یک نوع ساینده است و چیزی به رنگ و سطح بدنه خودرو اضافه نمیکند، بلکه لایهای نازک و میکرومتری را از سطح حذف میکند. این کار باعث میشود رنگهای زنگ زده از روی خودرو برداشته شود و خطوط، خشها و نواقص آن نیز از بین برود. هر چقدر رنگ خودرو صافتر باشد، درخشندهتر و زیباتر به نظر میرسد. یکی دیگر از فواید پولیش زدن، برطرف کردن کثیفیها و گرد و خاک از روی خودرو است. پولیش خودرو بر اساس نوع لایه برداری دارای 4 مدل مختلف است. به طور کلی تمام پولیشها از دو قابلیت سایندگی (Cut) و براقکنندگی (Glass) برخوردارند. انواع پولشها وطریقه عملکرد آنها عبارتاند از:
- پولیش نرم: میزان سایندگی پولیش نرم بسیار ضعیف است و مناسب از بین بردن خراشهای سطحی است.
- پولیش زبر: دارای خاصیت لایهبرداری بالا بوده و مناسب از بین بردن خراشهای عمیق است. شدت سایندگی بالای این مدل پولیش موجب مات شدن رنگ خودرو شده و بهدنبال آن از پولیش نرم برای ایجاد براقیت استفاده میشود.
- پولیش تکمرحله (پولیش متوسط): دارای خاصیت لایهبرداری کم تا متوسط بوده و میزان درخشندگی آن هم متوسط تا زیاد است. کاربرد این پولیش در براق نمودن سطح بدنه و از بین بردن خراشهای سطحی است.
- واکس: این ماده دارای قابلیت درخشندگی زیادی بوده و از آن برای ایجاد براقیت موقت و مقطعی استفاده میشود. استفاده از واکس در خودروهایی که رنگ بدنه آنها دارای خراش بوده یا موج دارد، توصیه نمیشود.
شاخص بسیار مهم، استفاده از پولیشهایی است که حاوی کمترین میزان مواد چرب مانند پارافین یا سیلیکون باشند زیرا این مواد چرب روی خط و خش را پوشانده و آسیبها را پنهان میکنند که به مرور با شستن خودرو، این مواد چرب از بین میروند و آسیبها نمایان میشوند. روشهای صنعتی مورد استفاده در تولید پولیش معایب قابل توجهی دارند؛ استفاده از آب یا حلالهای آلی داغ در روشهای صنعتی باعث ایجاد خطرات زیستمحیطی و مشکلات تنفسی میشود. از طرفی به جهت از دستدادن حلال آلی از طریق تبخیر و نیز استفاده از تجهیزات گرانقیمت انتقال حرارت برای تأمین گرمایش و سرمایش مراحل مختلف، هزینه زیادی نیز به همراه دارند. ترکیبات امولسیونی تولیدشده در این فرآیندها از نظر سایز ذرات نامرغوب بوده و منتج به تولید محصولاتی با عملکرد پایینتر در شاخصهایی نظیر درخشندگی، دوام، سرعت پاککردن آلودگیها، خیسکردن سطح و پخششدن روی سطح میشوند و هنگام اعمال روی سطح فلز با عدم یکنواختی پخش فیلم روی سطح و کلوخهشدن، باعث ایجاد لکه میشوند. همچنین در محصولات ایرانی موجود در بازار به علت نوع و سایز نامطلوب ذرات ساینده به کار رفته و نیز نامناسب بودن اجزای امولسیون آب در روغن، قدرت لایهبرداری اندک بوده و بیشتر نقش براقکننده دارند. بهعلاوه درصد بالای سیلیکون در این ترکیبات باعث کاهش مقاومت این محصولات در مقابل گرد و غبار شده و پدهای مورد استفاده در دستگاه پولشزنی را نیز از بین میبرند. میزان پخش گرد و غبار در حین پولیشکاری در این محصولات به علت مقادیر بالای فیلر زیاد بوده و خطرات تنفسی برای کاربر به همراه دارد و باعث لکهگذاری روی سطح میشود. در روشهای پیشین محصول از طریق امولسیون تکمرحلهای تولید میشد که منجر به عدم توزیع متعادل وکس و کلوخهشدن ذرات روغنی در محصول نهایی میشد. در این پروژه تحقیقاتی، با مهندسی معکوس محصول KochChemie (H901) (ساخت کشور آلمان و دارای تأییدیه کمپانی بنز و BMW) و یافتن نقاط ضعف و قوت این محصول و بررسی علل ضعف محصولات ایرانی مشابه از طریق انجام آزمونهای عملکردی و ساختاری، عوامل مؤثر بر روی خواص محصول پولیش زبر شناسایی شدند و سپس از طریق اطلاعات بهدستآمده از مقالات و پتنتهای مرتبط، نقش ترکیبات و فناوریهای مختلف در شکلگیری این عوامل مؤثر مشخص گردید و در نهایت با ادغام کلیه اطلاعات بدست آمده، تیم فناور موفق به طراحی فرمولاسیونی شد که امکان تولید محصول با کیفیت مشابه KochChemie و حتی با توانایی رفع نواقص این محصول خارجی را فراهم کرد.
مسئله اصلی تحقیق :
محصول نانوپولیش از طریق فناوری امولسیون و با تشکیل امولسیون دوگانه پایه آب (امولسیون همزمان آب در روغن و روغن در آب) تولید میشود. فرآیند تولید شامل سه مرحله است که در مرحله اول امولسیون روغن در آب (امولسیون وکس) تهیه میشود، در مرحله دوم امولسیون وکس با افزودن بخشی از ذرات ساینده و مواد شیمیایی پایدارکننده آماده ورود به فاز روغنی و تولید امولسیون آب در روغن شده و در مرحله آخر کلیه مواد پایه آب و پایه روغنی و ذرات ساینده تولید امولسیون آب در روغن میکنند.
- تولید محصول از طریق امولسیون دوگانه پایدار پایه آب (امولسیون همزمان آب در روغن و روغن در آب): در حال حاضر محصولات ایرانی از طریق امولسیون ساده تکمرحلهای تولید میشوند که نیاز به استفاده از آب یا حلالهای آلی داغ دارد. در پروژه تولید نانوپولیش در شرایط حذف حلالها و تولید محصول پایه آب (60 تا 85 درصد وزن محصول آب است)، جهت بهبود پخش یکنواخت ذرات پایه روغن در محیط آبی و تولید امولسیون پایدار، ذرات وکس به صورت امولسیون روغن در آب، با سایر مواد فرمولاسیون تشکیل امولسیون آب در روغن میدهد تا با حداقل میزان مصرف پایدارکنندهها، در دمای محیط و همزدن با سرعت پایین امکان پخش عالی ذرات روغنی در آب فراهم شده و محصول تکفازی پایدار بهوجود آید. در اختلاط دو امولسیون جهت جلوگیری از تخریب بافت امولسیونها، از موادی استفاده میشود که بدون تغییر pH و از طریق پیوندهای شیمیایی و همچنین توزیع بار الکتریکی باعث افزایش هماهنگی عملکرد امولسیفایر و پخش عالی ذرات آب و روغن میشوند. به این منظور از چند ماده شیمیایی تولید داخل و ارزان قیمت استفاده میشود تا ضمن ارتقا کیفیت محصول، در دسترس بودن مواد اولیه و هزینه تمامشده تولید هم مورد توجه قرار گیرد. برای ورود امولسیون وکس به داخل امولسیون دوم از روشی استفاده میشود که باعث افزایش پخش دو امولسیون در یکدیگر و اختلاط کامل بدون استفاده از هموژنایزر گردد.
- لایهبرداری از طریق ذرات ساینده: برخی محصولات ایرانی موجود در بازار پایه حلال هستند و از طریق حلالهای تهاجمی لایه کیلر را به طور کامل حذف میکنند بهطوری که امکان پولیشکاری مجدد خودرو از بین میرود و رنگ اصلی نیز آسیب میبیند. در محصول نانوپولیش، حلال آلی حذف شده و لایهبرداری از طریق ذرات ساینده انجام میگیرد بنابراین بر اساس مدت زمان گردش دستگاه پولشزنی روی بدنه خودرو، میزان لایهبرداری قابل کنترل بوده و تنها بخشهای آسیب دیده کیلر حذف میشود. در این محصول از ذرات ساینده با انواع و ابعاد مختلف استفاده شده است تا قابلیت حذف انواع خطوط حفظ گردد. جهت پخش ذرات کامل و یکنواخت ذرات پودری و جلوگیری از کلوخهشدن یا تهنشینی، از مواد شیمیایی استفاده میشود که در امولسیونها به خوبی پخش شده و در مجاورت هم از طریق گروههای عاملی مناسب، باعث ایجاد حفرههایی برای استقرار ذرات ساینده میگردند و بدین ترتیب حتی با دور همزن معمولی ذرات ساینده در تمام بافت امولسیونها به خوبی معلق و پخش میشوند. جهت افزایش کارایی ذرات ساینده و نیز تماس کمتر این ذرات با جداره داخلی تجهیزات تولید، افزایش ذرات ساینده با توجه به نوع و اندازه ذره در مراحل مختلف امولسیونسازی انجام میگیرد. نوع و اندازه ذرات و نیز مراحل و نحوه افزایش آنها به مقدار زیادی در حفظ پایداری امولسیونها مؤثر است.
- تنظیم غلظت از طریق تناسب بین دو امولسیون و بدون نیاز به افزودن فیلر: در حال حاضر تنظیم غلظت در محصولات ایرانی از طریق افزایش مواد فیلر انجام میگیرد. مواد فیلر پودری باعث لکهگذاری روی سطح رنگ و نیز پخش غبار زیاد در هنگام پولیشکاری میشوند و مواد فیلر ژلشونده باعث از بین رفتن کارایی ذرات ساینده و نیز باقی ماندن لکههای کدرکننده رنگ بعد از اعمال پولیش میشود. بهعلاوه عدم تناسب در اجزای امولسیون بهخصوص فاز آبی و روغنی باعث کاهش قدرت خیسکنندگی و پخششدگی روی سطح و کاهش قدرت دستگاه پولشزنی میشود. در محصول نانوپولیش تنظیم غلظت نهایی بدون استفاده از فیلر و تنها از طریق تناسب بین مقادیر دو امولسیون و تنظیم دقیق تناسب بین آب و ذرات روغنی انجام میگیرد. غلظت بسیار مطلوب این محصول باعث کاهش میزان مصرف پولیش برای هر خودرو شده و صرفه اقتصادی زیادی برای مصرفکننده بهدنبال دارد.
- دارای نوع خاصی از مواد جاذب آب: نانوپولیش بدون نیاز به حلال آلی فرار، با جذب و رهاسازی آب باعث افزایش خاصیت پخش محصول روی سطح هنگام پولیشکاری میگردد.
- دارای نانوذرات و حذف کامل خطوط هولوگرامی همزمان با حذف خطوط عمیقتر: محصول خارجی KochChemie (H901) قدرت حذف خطوط هولوگرامی را نداشته و باید بعد از استفاده از محصول با درجهبندی زبر، جهت حذف هولوگرام به جا مانده و افزایش براقیت رنگ، از محصول پولیش نرم همین برند استفاده شود. در محصول نانوپولیش، از ذرات ساینده با ابعاد نانومتری در کنار سایر ذرات ساینده استفاده میشود که منجر به حذف کامل خطوط هولوگرامی میگردد. بنابراین این محصول تکمرحلهای بوده و نیاز به مراحل بعدی پرداخت توسط پولیش متوسط و نرم ندارد. در این محصول ایجاد براقیت از طریق حذف کامل خطوط هولوگرامی و حضور حداقل میزان وکس و سیلیکون (کمتر از 2 درصد) صورت میگیرد و نیاز به مراحل پاکسازی سطح با شویندههای الکلی بعد از پولیشکاری ندارد بهعلاوه آسیب به پدهای دستگاه پولیشزنی در اثر مواد سیلیکونی کمتر میشود. نانوذره مورد استفاده به صورت صنعتی در یک شرکت دانشبنیان ایرانی تولید میشود و با قیمت مناسبی قابل دسترسی است.
- اجرای کلیه مراحل اختلاط مواد پودری و امولسیونسازی توسط همزن معمولی: مشکل اصلی تولید کنندگان پولیش خودرودر در تولید صنعتی، عدم تکرارپذیری محصول و متفاوت بودن کیفیت در بچهای مختلف است که ناشی از عدم اختلاط یکنواخت مواد پودری و آسیب به بافت امولسیونی محصول است. در صورت استفاده از همزنهای معمولی مشکلاتی از جمله نیاز به زمان زیاد برای اختلاط کامل مواد، عدم توانایی همزن معمولی در شکستن و حذف مواد کلوخهشده، ایجاد سایش در تجهیزات تولید بهعلت طولانیبودن زمان فرآیند و تماس زیاد تجهیزات با مواد ساینده وجود دارد. بنابراین در شرایط متداول تولیدکنندگان ایرانی، با استفاده از همزنهای معمولی نمیتوان یک امولسیون پایدار ساخت. همین امر باعث میشود محصول نهایی دارای کیفیت یکنواخت نبوده و تکرارپذیر نباشد. برخی تولیدکنندگان جهت حذف مراحل میانی، کاهش زمان فرآیند، کاهش آسیب سایشی به قطعات مکانیکی و تولید امولسیون یکنواخت پایدار و افزایش تکرارپذیری از همزن هموژنایزر استفاده میکنند که این روش هم دارای معایبی از جمله قیمت بالاتر نسبت به همزن معمولی، امکان آسیبدیدن هموژنایزر در محلول با ویسکوزیته بالا، آسیب دیدن هموژنایزر در حضور مقادیر زیاد و یا سایز بزرگ ذرات ساینده میباشد. در فرآیند تولید نانوپولیش بهدلیل استفاده از فناوری امولسیون دوگانه و توزیع یکنواخت و بسیار عالی فاز روغن در آب و نیز بهدلیل حضور ترکیبات شیمیایی افزایشدهنده عملکرد امولسیفایرو ترکیبات پایدارکننده توزیع ذرات ساینده در بافت امولسیونی محصول، تمام مراحل اختلاط توسط همزن معمولی انجام شده و بدون استفاده از همزن هموژنایزر محصول به صورت امولسیون پایدار تولید میگردد. علاوه بر این، با طراحی شفت مخصوصی قدرت اختلاط همزن افزایش یافته و اجزای امولسیون بدون کلوخهشدن، به صورت یکنواخت پخش میشوند.
نام و نامخانوادگی |
رشته/ مقطع تحصیلی |
همکار/ مشاور طرح |
وضعیت شغلی |
علیمراد رشیدی |
نانوکاتالیست/
دکتری |
مدیر فنی |
عضو هیئتعلمی و رئیس گروه توسعه فناوریهای نانو و کربن پژوهشگاه صنعت نفت |
مهناز عزتی |
شیمی آلی/
دکتری |
مدیر اجرایی |
پژوهشگر پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران |
سوابق عرضهکننده فناوری و مسئول اصلی تیم پژوهشی:
جناب آقای دکتر علیمراد رشیدی، به عنوان مدیرفنی طرح، استاد تمام رشته مهندسی شیمی و عضو هیئتعلمی پژوهشگاه صنعت نفت هستند. ریاست پژوهشکده کاتالیست در پژوهشگاه صنعت نفت و واحد تکنولوژیهای نوین در پژوهشکده گاز نیز از مسئولیتها وسوابق ایشان است. دکتر رشیدی دارای مدرک دکترای مهندسی شیمی از دانشگاه تهران هستند و حوزه تحقیقاتی ایشان است. انتشار 240 مقاله ISI، ثبت 13 اختراع خارجی در US Patent،ا35 اختراع داخلی و دستیابی به 8 دانش فنی در مقیاس صنعتی از سوابق تحقیقاتی و پژوهشی ایشان است. مهمترین محصولات نانو ساختار صنعتی و تجاری شده توسط ایشان شامل نانولولههای کربنی، نانوساختارهای اکسید منیزیم، نانوساختارهای اکسید روی، نانوساختارهای ترکیبات اکسیدی و سولفیدی تنگستن و مولیبدن، آلومینای نانوساختار، تولید نانولولههای کربنی در کشور مالزی است.
سرکار خانم دکتر مهناز عزتی، دارای مدرک دکترا در رشته شیمی آلی و با زمینه تخصصی سنتز ترکیبات شیمیایی هستند و سرپرستی تیمهای تحقیقاتی در پروژههای سنتز ترکیبات جدید آلی هتروسیکل با کاربردهای مختلف در صنایع، کاتالیستهای آلی، رزینهای هیدروکربنی از برشهای نفتی، میکروکپسولهای پلیمری، پوششهای سطوح سخت مانند پولیش نرم و زبر بدنه خودرو و ... را بر عهده داشتند. خانم دکتر عزتی در حال حاضر در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی بهعنوان سرپرست تیمهای تحقیقاتی پروژههای صنعتی و استاد مشاور در دانشگاه آزاد مشغول فعالیت هستند.
محصول مشابه خارجی با نام KochChemie (H901)،ا60 درصد از بازار ایران را به خود اختصاص داده است و به دلیل نوسانات نرخ ارز با قیمت بالایی در دسترس مصرفکنندگان قرار میگیرد. ضمن اینکه بعد از اعمال این پولیش روی خودرو باید جهت حذف هولوگرام به جا مانده، از محصول پولیش نرم همین برند نیز استفاده شود. محصولات ایرانی موجود در بازار پایه حلال هستند و باعث حذف کامل لایه کیلر رنگ میشوند و برخی به طور کلی فاقد قدرت لایهبرداری مناسب سطوح فلزی بوده و صرفاً از طریق ترکیبات سیلیکونی، وکس و روغنهای هیدروکربنی ایجاد براقیت موقت بر سطح رنگ میکنند که با شستشوی خودرو حذف میشود. همچنین تنظیم غلظت در این محصولات از طریق افزایش مواد فیلر بوده که باعث لکهگذاری روی سطح و نیز پخش غبار زیاد در هنگام پولیشکاری میشود. از طرفی برندهای نامعتبر که تولید محصول در مقادیر بسیار کم دارند مشکل اصلی عدم تکرارپذیری محصول و متفاوت بودن کیفیت در بچهای مختلف را دارند که ناشی از عدم اختلاط یکنواخت مواد پودری و آسیب به بافت امولسیونی محصول است. در تولید محصول نانوپولیش، فرآیند امولسیون دوگانه پایه آب امکان حذف کامل حلالهای تهاجمی و نیز اختلاط یکنواخت ذرات روغنی و ذرات ساینده با سایر مواد را فراهم کرده و بدون نیاز به هموژنایزر و دمای بالا، امولسیون پایدار با قابلیت لایهبرداری قوی بدون آسیب به رنگ خودرو را تولید میکند. شفت طراحی شده جهت همزدن امولسیونها این امکان را بهوجود آورده است که با دور همزن پایین و بدون نیاز به هموژنایزرهای دور بالا ذرات مایع و جامد بهطور یکنواخت پخش شده و محصول به صورت امولسیون تکفاز پایدار و کرمی شکل تولید گردد. بر خلاف محصول خارجی که فاقد قدرت حذف کامل خطوط هولوگرامی بوده و نیاز به استفاده از پولیش نرم در مراحل بعدی را دارد، در محصول نانوپولیش، نانوساینده باعث حذف کامل هولوگرام و افزایش براقیت سطح میشود. هزینه تمامشده نانوپولیش بسیار کمتر از قیمت محصول خارجی است.
بهطور کلی پولیشهای Heavy cut compound دارای قدرت لایهبرداری و سایندگی بالا هستند که با سمباده 1200 برابری میکنند. از این نوع پولیش در صنایع وابسته به خودرو و کلیه محصولاتی که دارای سطوح سخت فلزی هستند مانند سینک ظرفشویی و سایر لوازم قابل صیقلدادن و پولیشکاری استفاده میشود. حذف آسیبهای ناشی از تصادفات ضعیف، برخورد اشیا مثل سنگریزه، آسیبرنگ سایر خودروها حین برخورد، اکسیداسیون رنگ در مناطق شرجی، آفتاب سوختگی، باقی ماندن فضولات پرندگان بر روی خودرو (کلیه خطوط سطحی و عمیقی که هنوز به سطح فلز زیر رنگ نرسیده) با پرداخت بسیار ظریف و حذف لایهای نازک و میکرومتری از سطح بر اثر مالش و اصطکاک دانههای ریز ساینده موجود در پولیش انجام میشود. سپس ترکیبات پایه روغنی داخل امولسیون به همراه سایر افزودنیها، تولید فیلم مقاوم به شستشو و ترکیبات شیمیایی میکند.
- هزینه اجرای طرح حدود 355 میلیون تومان برآورد میشود که حداکثر 70 درصد این مبلغ تا سقف 300 میلیون تومان، از محل حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی تامین خواهد شد.
- مدتزمان اجرای طرح حدود 12 ماه برآورد میشود.
- مالکیت معنوی: مشارکتکننده در مالکیت معنوی ناشی از اجرای تحقیق سهیم خواهد بود و انتشار مقاله مشترک توسط مجری و مشارکتکننده در ژورنالهای داخلی و خارجی، ارائه مقاله در کنفرانسها و سمینارها با موافقت و اشاره به نام همه دستاندرکاران مجاز خواهد بود.
- مالکیت منافع مادی: سهم مشارکت شرکت/شتابدهنده متقاضی حداقل 10 و حداکثر 35 درصد خواهد بود (منافع مالی ناشی از توسعه این فناوری بر اساس توافق طرفین و مشترک خواهد بود و باتوجهبه سهم آورده نقدی و غیرنقدی توسعهدهنده، سهم مالکیت قابلمذاکره و توافق است).
شماره تماس:
09025555482
09025555471
اینستاگرام:
iran.challenges@